Osteopati - Manuell medicin

Osteopati är något nytt för många svenskar. I länder som Schweiz, Storbritannien, Nya Zeeland och USA är det däremot en utbredd och erkänd medicinsk behandlingsform, som kan sammanfattas med orden manuell medicin.

Osteopati bygger på att kroppen är en enhet där alla delar hänger ihop och är beroende av varandra. Den manuella medicinens uppgift är att rätta till kroppens obalanser och skapa det bästa möjliga utgångsläget för hälsa och välmående. När kroppen är i balans finns nämligen den optimala utgångspunkten för god hälsa.

Osteopatins tre grundprinciper:

Vad gör en osteopat?

Det viktigaste, som osteopat, är att hitta orsaken till vad som hindrar kroppen från att läka sig själv. Kroppen är en komplex organism där obalanser bör behandlas för att kunna uppnå och bibehålla optimal hälsa.

Varje människa är unik och har sin egen kroppshållning, skadehistorik och förutsättningar och alla påverkar de den specifika kroppsstrukturen. Därför utgår en osteopat alltid ifrån varje enskild patients förutsättningar när han tittar på sambandet mellan kroppens uppbyggnad och hur den faktiskt fungerar.

Osteopaten använder alltid sina händer för att undersöka om det finns obalanser i kroppen som bör åtgärdas. I de fall där obalans identifieras används olika tekniker och metoder för att återställa kroppens balans. En osteopat behandlar och lindrar en mängd olika åkommor.

Några exempel på behandlingsbara symptom är: rygg- och nackbesvär, ischias, huvudvärk, migrän, yrsel, andnings- och matsmältningsbesvär, premenstruella smärtor, sträckningar, muskel- och ledvärk, tennisarmbåge, förslitningsskador och stress.
(www.osteopatforbundet.se)